תפריט ראשי:

חיפוש באתר

Categories

יולי 2019
א ב ג ד ה ו ש
« ספט    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Tags

בלוגרול

Heathen

1.  לפני הכל

שירים משומשיםביום חמישי ושישי הבא, כמעט כל מתחם האוזן השלישית ילבש חג ויקדיש את עצמו לחגוג כראוי את יום ההולדת ה-60 של אחד האמנים האמריקניים הכי מעניינים ומשפיעים שעדיין מקליטים ומופיעים – טום ווייטס.  שני הערבים האלה, פרי ארגונו ועידודו של גיאחה מ"עונג שבת", שמכנים את עצמם במשותף "שירים משומשים", יכילו קודם כל שני ערבי הופעה – אחד ביום חמישי, ב-20:30, ב"אוזן בר", ואחד ביום שישי, ב-22:00 – שבהם אמנים ישראליים אלרטנטיביים יבצעו גרסאות כיסוי בעברית לשירים של טום ווייטס.  יהיו שם, בין השאר, זאב טנא, מורפלקסיס, שני קדר, יהוא ירון, שילה פרבר, רועי ריק, עינב ג'קסון כהן, רותם אור, חיה מילר, עוזי פיינרמן (וגם אני אופיע, ביום שישי).  בנוסף, דויד פרץ ירצה, ביום שישי בשעה 14:00, על הקסם של טום ווייטס.  בזמן שיקרו ההופעות האלה יוקרנו סרטים, הופעות וקליפים של ווייטס באולם הקולנוע של האוזן, ובמהלכן (וגם קצת לפניהן, אני מניח) יימכרו דיסקים של ווייטס בהנחה בחנות של "האוזן השלישית".  בנוסף להכל יש גם את הפוסטר הזה, שמופיע פה בקטן בצד ימין, עוצב על ידי גפן רפאלי, ויימכר במחיר סמלי בערבי המופע.  ויותר מזה אני באמת לא חושב שאפשר לעשות כדי לחגוג את יום ההולדת שלו, חוץ אולי מלקרוא רחוב על שמו בתל אביב (ואני בטוח שעובדים גם על זה).  כרטיסים לאחד משני הערבים, או לשניהם ביחד, נמכרים מראש כאן, למשל. (וכדאי להשיג אותם מפני שה"אוזן בר" הוא מקום קטן, בסך הכל).  נתראה שם?

בפינת המתים המוזיקליים השבוע:  ג'ימי לינדסי הבן, שידוע יותר בשם המוזיקלי שלו, ג'יי ריטרד, נפטר בשנתו בגיל 29.

Yo La Tengo, טריו האינדי הניו ג'רזאי, מגיע לארץ לשתי הופעות ב-22 וב-23 במרץ באדיבות "נרנג'ה".  עובדי חנויות דיסקים, אני מפציר בכם, אל תעמדו על מדרגות שם.

וקונאן או'בריאן (בלי קשר ממשי למוזיקה, ובכל זאת) ממשיך ומוכיח למה הוא אחד מהאנשים הכי מגניבים בעולם תכניות האירוח ומתפטר מהגשת התכנית שלו במחאה על הזזת שעת התכנית (ואי אפשר להתווכח עם הטיעון שלו – תכנית "הלילה" בשעה שתים עשרה וחמישה היא לא תכנית "הלילה").

2.  Heathen

אנחנו מתקרבים אלבום אחד קרוב יותר לסוף של מסע ההאזנה המודרכת לאלבומים של דיוויד בואי, ולבואי מתחילות באמת להיגמר כבר ההזדמנויות להגשים את המשאלה שלי ולהוציא עוד אלבום כדי לסגור את המסע הזה בצורה הראויה. מצד שני, דיוויד בואי חגג בשבוע שעבר את יום ההולדת ה-63 שלו – והוא זקן בשלוש שנים מהגיל שהיה בו כשהתחיל המסע הזה.  בכל מקרה:

1David Bowie  האלבום הוא גלגול של אלבום שבואי התחיל לעבוד עליו כבר בשנת 2000 ותיכנן לקרוא לו "Toy".  האלבום, שכלל אז כמה שירים חדשים, הכיל בעיקר גרסאות מחודשות לשירים שבואי כתב בתחילת דרכו, בסוף שנות ה-60.  בין השירים – "Afraid" ו-"Uncle Floyd", שהפך, לאחר שבואי סיים להקליט אותו, ל-"Slip Away".

2    הדוד פלויד, ש-"Slip Away" מוקדש לו, הוא פלויד וויווינו, מגיש תכנית טלוויזיה לילדים שהתחילה להיות משודרת באמצע שנות ה-70 וירדה מהאוויר ארבע שנים לפני שהאלבום יצא.  כשדיוויד בואי נשאל על ידי מראיין איך שמע על התכנית, הוא סיפר שג'ון לנון הכיר לו אותה.
3    דיוויד בואי מבצע באלבום הזה שלוש גרסאות כיסוי – אחת מהן היא ל-"Cactus" של ה-Pixies.  השניה היא ל-"I've Been Waiting for You" של ניל יאנג.  גם ה-Pixies ביצעו גרסת כיסוי ל-"I've Been Waiting for You", בתור הבי-סייד של "Velouria".

4    בגרסה המקורית של השיר "Cactus", בין הבית השני לפזמון, חברי הלהקה וכל מי שהיה באולפן בזמן שהשיר הוקלט מאייתים את שם הלהקה –  P-I-X-I-E-S.   בגרסת הכיסוי שבואי הקליט לאלבום הזה, הוא נשאר נאמן למקור, כמעט – בין הבית השני לפזמון אפשר לשמוע אותו מאיית D-A-V-I-D

5    אחרי שהאלבום יצא, ובתוכו גרסת הכיסוי השלישית, לשיר של Stardust Cowboy, שממנו לקח את השם לדמות המפורסמת ביותר שלו, נורמן קרל אודם, שזה השם האמיתי שלו, החזיר את המחווה בגרסת כיסוי משלו ל-"Space Oddity".

6    את השיר "I Would Be Your Slave" דיוויד בואי ביצע לראשונה ארבעה חודשים לפני שהאלבום יצא, בהופעת התרמה לארגון שתומך במאבקה של טיבט לעצמאות, מיד אחרי גרסה תזמורתית ל-"Space Oddity"

7    אם הדרך שבה נשמעת השירה ב-"Slow Burn" נשמעת לכם מוכרת, זה בגלל שהשירה הוקלטה בטכניקה דומה לשירה של "Heroes".  (תזכורת למקליטים ביניכם:  שלושה מיקרופונים, ממוקמים במרחק מה אחד מהשני, אחד ליד בואי עצמו, אחד בערך באמצע החדר, אחד בקצה החדר קרוב לקיר.  כל אחד מהמיקרופונים עובר דרך גייט שהסף שלו מכוון לעוצמה אחרת – כשבואי שר חלש, רק המיקרופון הראשון נפרץ.  כשהוא שר חזק יותר, המיקרופון השני נפרץ.  כשהוא שר מאד חזק, כל שלושת המיקרופונים עובדים).   טוני וויסקונטי, שהיה טכנאי ההקלטות שחשב על הרעיון הזה באלבום "Heroes", הוא המפיק באלבום הזה.

8 והגיטרה עתירת ה-whammy bar הנוספת ב-"Slow Burn" שייכת לפיט טאונסנד, שזה השיר השני שהוא מקליט עם בואי (הראשון היה "Because You're Young").   גם ג'ורדן ראדס, הקלידן של Dream Theater, מתארח בשיר.

9   דייב גרוהל, מצידו, מתארח בגיטרה ב-"I've Been Waiting for You".

10   מסע ההופעות שליווה את האלבום הזה היה מצומצם, ולקראת סופו בואי הופיע במשך חמישה לילות רצופים בניו יורק, כל ערב ברובע אחר של העיר.   בסיום כל אחת מההופעות, לדבריו, הוא היה יכול לחזור הביתה על רולרבליידז – המרחק מכל אחד מאולמות ההופעות לביתו היה כמעט זהה.

זה הכל להשבוע.  עד השבוע הבא – זאת נראתה כמו התחכמות פילוסופית בסגנון "הצעה מגונה", אבל כשראיתי מי הבמאי של הסרט הזה, זה שינה את הכל.

[ואחרי שראיתי את הטריילר שוב, ראיתי עוד שני דברים שהופכים את הסרט הזה למשהו אחר לגמרי – הוא מבוסס על סיפור של ריצ'רד מת'סון, מגדולי סופרי האימה, והמוזיקה לו נכתבה על ידי ווין באטלר ואוון פלט (The Arcade Fire ו-Final Fantasy).]

תגובה