תפריט ראשי:

חיפוש באתר

Categories

דצמבר 2024
א ב ג ד ה ו ש
« ספט    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Tags

בלוגרול

דיוויד בואי – Let's Dance

1. לפני הכל

זמנים עמוסים מכל מיני כיוונים, גרמו לכך שנאלצתי לפספס גם את ההופעות של Gutter Twins וגם את ההופעה של Low (כן, אני יודע שזאת ההופעה הכי טובה שהיתה פה עד עכשיו).   אז רשמים לגביהן לא תמצאו כאן בעתיד הקרוב. מצד שני, מי שיכול ורוצה לפרסם בתגובות רשמים, מחשבות, מצבי רוח מההופעות האלה, כמו גם תשובה לשאלה אם הם (ה-Gutter Twins) ניגנו את "The Lure Would Prove Too Much" הכל כך מאד יפה, תבוא הברכה על ראשו וכאלה.
2.  בואי נרקוד

Let's Danceהגיע הזמן להקשיב לעוד אלבום של דיוויד בואי.   שנות ה-70 הסתיימו ודור חדש, ושונה לגמרי מבחינה מוזיקלית, מתחיל בשביל דיוויד בואי במסע המפרך להתקבל אל תוך המועדון האקסקלוסיבי של מוזיקת הפופ הנעימה שגם סבתות אוהבות (תלוי אילו סבתות, בעצם).  הנה עשרה פרטים מעניינים יותר או פחות לגבי "Let's Dance":

1   את שלוש השנים שעברו בין האלבום האחרון של שנות ה-70 שלו, "Scary Monsters (And Super Creeps)", לבין האלבום הזה, דיוויד בואי העביר בעיקר בנסיונות גמילה מסמים ובמאבק גירושים משפטי – בין לבין, הוא גם פצח בקריירת משחק, בין השאר בסרט "חג שמח, מר לורנס" שיצא באותה שנה.  האלבום הוא בעיקר חגיגת השחרור של בואי מהדברים שכבלו אותו לעבר, החיבור שלו מחדש עם הבן שלו, בעל השם חסר המזל זואי (הבן עשה צעד חכם מאז ושינה את השם שלו לג'ואי, אף על פי שאני לא יודע כמה שיפור אפשר למצוא בג'ואי בואי – מחשבה שכנראה עלתה גם בראשו, מכיוון שמאז הוא שינה את השם שוב, הפעם לדנקן ג'ונס, המכובד יותר), והפסקת הנסיונות להיות האמן הכי מצליח והכי פורץ דרך, באותו הזמן.  התוצאה, אמנם, היא לא מפסגות הקריירה של בואי.

2    מצד שני, גם כשבואי לא באמת מתכוון הוא הופך להיות השראה למהפכים מוזיקליים – ההפקה של האלבום, של נייל רודג'רס, סגנון הלבוש וסגנון הביצוע של בואי באלבום ובקליפים שליוו אותו, שיכנעו את דוראן דוראן, למשל, לקחת את רודג'רס להפיק את הסינגל הבא שלהם, "The Reflex", ודיוויד בואי, אחרי ההשראה שנתן ל-New Romantics בסוף שנות ה-70, עזר להם עכשיו לעשות את הצעד הבא בדרך למיינסטרים המוזיקלי.

3   האלבום "Let's Dance", ובמיוחד שיר הנושא והשיר "China Girl", איפשרו לעולם לשמוע גיטריסט בלוז חדש ומבטיח שעד עכשיו היה סוד שמור של הטקסנים – סטיבי ריי ווהן, שדיוויד בואי ראה מופיע בפסטיבל הג'ז במונטריי – ההופעה הראשונה של הלהקה שלו מחוץ לטקסס – והחליט בו במקום לקחת אותו להיות נגן הגיטרה הראשי באלבום שהקליט.  בואי רצה שסטיבי ריי ווהן גם יתלווה למסע ההופעות שנועד לתמוך באלבום הזה, אבל ווהן העדיף להמשיך ולהופיע עם הלהקה שלו, "Double Trouble".  מערכת היחסים ביניהם התערערה כשווהן גילה שבקליפ ל"Let's Dance", דיוויד בואי מעמיד פנים שהוא מנגן את סולו הגיטרה שלו. באופן אירוני, גיטרה מובילה היא פחות או יותר הכלי המוזיקלי היחיד שבואי לא יודע לנגן בו.
4   "Modern Love" הוא אחד מהרבה שירים של דיוויד בואי ששימשו לפרסומות – אבל רק אחד מתוך שניים שדיוויד בואי עצמו מופיע בפרסומת ביחד איתם.  במקרה הזה, מדובר בפרסומת לפפסי עם טינה טרנר.  המקרה השני הוא "Never Get Old" מאלבום הרבה יותר מאוחר, ועם פרסומת הרבה יותר מגניבה.

5    "China Girl" הוא גרסת כיסוי לשיר שכתב בואי עצמו לאיגי פופ, שהופיע לראשונה באלבום "The Idiot" של פופ.  בואי החליט להקליט את השיר שוב, הפעם בגרסה הרבה יותר פופית ונעימה לאוזן מהמקור, כדי לאפשר לאיגי פופ, שהיה מכור לסמים ומרושש כמעט לחלוטין באותה תקופה, להרוויח חצי מהתמלוגים על השיר שהוא חתום ככותב עליו.

6     על "Cat People (Putting Out Fire)" חתום מפיק אגדי אחר משנות ה-70 וה-80, ג'ורג'יו מורודר.  דיוויד בואי עצמו לא תרם יותר מדי לשיר הזה מעבר למילים ולשירה, והגרסה שבאלבום היא הקלטה חדשה של גרסה שהוקלטה בשביל הסרט "Cat People" שנה קודם לכן – גרסה שרבים טוענים שהיא הרבה יותר טובה מהגרסה הזו.

7   שיר הנושא של האלבום הוא השיר היחיד בקריירה של בואי שהגיע למקום הראשון במצעדים גם באנגליה וגם בארצות הברית.  זה גם השיר השני בקריירה של בואי שהגיע למקום ראשון באיזשהו מקום. באוסטרליה, שם צולם הקליפ לשיר, הוא הגיע רק למקום השני.
8   את גיטרת הליווי הייחודית בתחילת השיר "Modern Love" (ולאורך כל השיר, בעצם), מנגן מפיק האלבום, נייל רודג'רס, בעצמו.

9    הוא מספר על תקופת המוזיקה המיינסטרימית שלו, שהתחילה באלבום הזה: "הייתי מסתכל על הקהל שהיה בא להופעות שלי, והייתי חושב – אתם כולכם צריכים ללכת להופעות של פיל קולינס.  ואז הייתי חושב, אבל רגע – אני נשמע כמו פיל קולינס עכשיו."

10    את שני הקליפים לשירים העיקריים באלבום, שיר הנושא ו"China Girl", ביים דיוויד מאלט, שביים גם את הקליפ ל-"Ashes to Ashes" מהאלבום הקודם, כמו גם הרבה קליפים לשירים אחרים של דיוויד בואי.

זה הכל להשבוע.  עד השבוע הבא – הנה סרט שיש לו פוטנציאל להיות מעין ג'ונו קטן.  ולו רק בגלל מייקל סרה.

תגובה