דיוויד בואי: Lodger
דיוויד בואי: סופה של טרילוגיה מופלאה
הגיע הזמן להקשיב לאלבום נוסף של דיוויד בואי, והמסורת מכתיבה – הנה עשר עובדות מעניינות יותר ופחות על האלבום הזה:
1 אף על פי שהוא חלק מה"טרילוגיה הברלינאית", גם האלבום הזה, כמו Low, לא הוקלט באמת בברלין. הוא הוקלט בחלקו בניו יורק ובחלקו באולפני Mountain במונטריי שבשווייץ. הבעלים של האולפנים, בתקופת הקלטת האלבום, היו להקת Queen (היום יש מחוץ לאולפנים, שהם כבר לא בבעלותם, פסל של פרדי מרקורי שאפשר לראות על העטיפה של Made in Heaven, שגם הוא הוקלט שם). הלהקה עצמה הקליטה שישה אלבומים באולפנים, ובזמן שדיוויד בואי הקליט את Lodger, הם הקליטו שם את Jazz. גם דיוויד בואי וגם Queen חלקו את האולפנים עוד מספר פעמים בהמשך – ושם גם נוצר והוקלט, ביום אחד, "Under Pressure", שמופיע בחלק מהגרסאות של Hot Space אבל לא באף אחת מהגרסאות של אלבומים של דיוויד בואי.
2 האלבום מראה דעיכה במערכת היחסים המוזיקלית בין דיוויד בואי לבריאן אינו (אולי הסיבה שזו רק טרילוגיה), אבל עדיין מכיל רעיונות יצירתיים בשפע מבית בריאן אינו. למשל: בשיר "Boys Keep Swinging" כל אחד מהנגנים מנגן בכלי שהוא לא מכיר. הטייק הראשון של ההקלטה היה הפעם הראשונה שהנגנים ניגנו על הכלים שלהם; בחלק מהשירים, אדריאן בליו, הגיטריסט (שהיה עד הקלטת האלבום הגיטריסט של פראנק זאפה), ניגן על ערוצים שהוקלטו קודם, כשהוא לא יודע לא את הסולם, לא את מהלכי האקורדים ולא את המבנה של השיר; בשיר "Repetition", שמדבר על הנושא המאד טעון של נשים מוכות מהצד של הבעל המכה, השירה היא אדישה וחסרת רגש, על מנת להדגיש את המילים והנושא.
3 את "Fantastic Voyage", השיר שפותח את האלבום, חידש נועם רותם באלבום הבכורה שלו, "חום אנושי" (ואם הוא ימשיך במסורת, באלבום השלישי הוא צריך לחדש שיר של איגי פופ).
4 האלבום נחשב לאחד מהכשלונות המסחריים של דיוויד בואי – הוא הצליח להשיג "רק" אלבום זהב בבריטניה. אבל בתוך פחות משלושה שבועות.
5 השיר "Move On" מכיל את המבנה ומהלך האקורדים של "All the Young Dudes", אבל הפוך. הלהקות הבאות שיאמצו את הרעיון הזה: רדיוהד ("Like Spinning Plates" ) וה-Stone Roses (ב-"Elephant Stone").
6 הקליפ של "Look Back in Anger" מציג גרסה הפוכה ל"תמונתו של דוריאן גריי" של אוסקר וויילד. בקליפ, התמונה הולכת והופכת יותר ויותר צעירה ודיוויד בואי עצמו מזדקן ומתעוות.
7 השיר "African Night Flight", שהוא מחווה למוזיקה ולתרבות של המרחבים הדרום אפריקאיים, מקדים את "My Life in the Bush of Ghosts" של אינו ודייוויד ביירן בתור השיר החלוצי שהתחיל את הז'אנר של "מוזיקת עולם".
8 שירים מהאלבום הזה לא בוצעו בהופעות עד למסע ההופעות של Outside ב-1995.
9 ל-"Look Back in Anger" יש גרסא מאוחרת יותר שהוקלטה עם ריבס גאברלס, שותפו ל-Tin Machine והגיטריסט באלבומים ובהופעות עד לשנת 1999. הגרסא הוספה בתור קטע בונוס להוצאה המחודשת של האלבום על ידי רייקודיסק ב-1991.
10 מאפיין נוסף שמפריד את האלבום הזה מהמבנה של שני הקודמים לו בטרילוגיה הוא היעדר הקטעים האינסטרומנטליים. כמה מהשירים באלבום, כמו "Fantastic Voyage", "Red Sails" ו-"Yassasin" היו אמורים להיות קטעים אינסטרומנטליים עד שדיוויד בואי כתב להם מילים במהלך הקלטת האלבום.
זה הכל להשבוע. עד השבוע הבא – הנה הגדרה חדשה של להמתיק את הגלולה: להפסיד את הכל במהלך הבועה – לדיוויד בואי.
נשלח: 6 ביוני, 2008 נושאים: דיוויד בואי: האזנה מודרכת.
תגובות: אין
| טראקבק