תפריט ראשי:

חיפוש באתר

Categories

מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« ספט    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Tags

בלוגרול

דיוויד בואי – האזנה כמעט כפולה: "Labyrinth" ו-"Never Let Me Down"

1. לפני הכל

הגוספל חוזר לפעילות אחרי שבועיים של הפסקה בזמן שהייתי בסן חוזה, ואחד מהדברים שיצא לי לעשות שם הוא לבקר בחנות דיסקים עצומה שנקראת "Amoeba Records" בסן פרנסיסקו.  במקרה שלמישהו מכם יוצא להיות שם בזמן הקרוב, החנות נמצאת בקצה הרחוק של רחוב Haight (ששווה ללכת לכל אורכו בכל מקרה – זה הרחוב שבו, כך טוענים בכל מקרה, התחילו כל הפסיכדליה, האהבה החופשית והסמים שאפיינו את סוף שנות השישים).

2.  דיוויד בואי – האזנה כפולה: Labyrinth ו-Never Let Me Down
הפעם הגיע הזמן להקשיב לשני אלבומים במקביל, בערך.  מכיוון שהראשון מביניהם הוא לא לגמרי של בואי, הנה חמש עשרה עובדות מעניינות פחות או יותר, על שני אלבומים שונים, ביחד.  ולגבי הראשון, אני קצת מרמה – חלק מהעובדות הן דווקא על הסרט ולא על האלבום.  אבל דיוויד בואי משחק בו בתפקיד הראשי, אז גם זה תופס.

Labyrinth

 1  דיוויד בואי, שבדיעבד נראה כאילו הוא הבחירה המתאימה ביותר לתפקיד ג'ארת' ב"המבוך", לא היה הבחירה הראשונה של ג'ים הנסון.  לפניו הציעו את התפקיד לסטינג ולמייקל ג'קסון.

2    מצד שני, הבחירה בדיוויד בואי התבררה כמשתלמת, לפחות מבחינה וויזואלית – חלק מהיצורים שאפשר לראות בסדר, וחלק מהנופים, מבוססים על סיוטים שהיו לדיוויד בואי בילדותו ושהוא זוכר עד היום (כך הוא טוען, לפחות).

3    הסרט כולו מבוסס על הנסיון של בחורה צעירה להציל את אחיה התינוק ממלך הגובלינים שחטף אותו.  אבל לפי ההתנהגות של התינוק ששיחק בסרט, עושה רושם שהיה עדיף להשאיר אותו עם מלך הגובלינים.  הוא לא היה מוכן להגיב לשום שם אחר חוץ מהשם שלו, ולכן שינו את שם התינוק מפרדי לטובי (שהוא גם שם השחקן). הוא גם לא היה מוכן לעשות שום קול במהלך הקלטת "Dance Magic" – את קולות התינוק ששומעים בהקלטה עושה דיוויד בואי בעצמו.

4    ב-"Underground", השיר שפותח וסוגר את הסרט, דיוויד בואי חוזר לעולם הגוספל שבו התנסה ב"Young Americans".  הוא מצרף אליו גם את הגיטריסט אלברט קולינס.

5    רק שיר אחד מתוך הסרט – "Dance Magic" – יצא כסינגל, ורק בארה"ב, באיטליה ובספרד.  באנגליה, למשל, לא היה אפשר להשיג את השיר לבדו, שלא כחלק מאלבום הפסקול, עד 2007.  "As the World Falls Down" היה אמור לצאת גם הוא בחג המולד של 1986, וצולם בשבילו קליפ שנגנז, והשיר מעולם לא יצא.

6   דיוויד בואי כתב רק את השירים בסרט – חמישה במספר.  את שאר המוזיקה כתב טרבור ג'ונס, שבין השאר כתב גם מוזיקה ל-"In the Name of the Father", וגם ל-"Dark City", שכתבתי עליו כאן בעקיפין בעבר.

7   לחלק מהתסריט (החצי הראשון, בערך), אחראי טרי ג'ונס, איש Monty Python.

Never Let Me Down

8   אין דרך בטוחה להימלט מזה – "Never Let Me Down" הוא אחד האלבומים הכי גרועים בהסטוריה המוזיקלית של דיוויד בואי.  עובדה – הוא הודה בזה בעצמו בראיון שערך מאוחר יותר.  הוא טען שהמוזיקה שלו הפסיקה לעניין אותו בשנות ה-80 ובעוד ש-"Let's Dance" היה נסיון מעניין בז'אנר מוזיקלי חדש, האלבומים הבאים כבר לא היו מעניינים בשבילו וכשהוא מקשיב ל-"Never Let Me Down", למשל, הוא לפעמים לא מאמין שהוא זה שהקליט את האלבום.

9   ועוד פרט משכנע לגבי התואר המפוקפק של האלבום הזה – בעוד שהאלבום המקורי הכיל אחד עשר שירים, רוב הסיכויים שהאלבום שאתם תוכלו להשיג בחנויות הדיסקים מכיל עשרה שירים.  למה?  מפני שהשיר הלפני אחרון באלבום המקורי, "Too Dizzy", היה כל כך סקסיסטי, שחברת התקליטים היתה צריכה להוריד אותו.  זאת הטענה הרשמית, בכל אופן.  מבט חטוף על המילים, מראה שהן לא טובות במיוחד, אבל לא קיצוניות.

10   פיטר פרמפטון ניגן בחלק מהשירים באלבום, וגם היה נגן הגיטרה בסיבוב ההופעות שליווה את האלבום, "Glass Spider".  הוא מופיע גם בקליפ לשיר "Time Will Crawl", על אף שבשיר הספציפי הזה הוא לא מנגן.  פרמפטון, במקרה הזה, לא בא כדי לנגן באלבום של דיוויד בואי.  הוא בא כדי לנגן באלבום של חבר מבית הספר התיכון.

11   כמו כל אחד מאלבומי שנות השמונים של דיוויד בואי, גם האלבום הזה מכיל גרסת כיסוי לשיר של איגי פופ.  הפעם, זה השיר שסוגר את האלבום, "Bang Bang".

12   את שיר הנושא של האלבום, דיוויד בואי כתב והקדיש לעוזרת האישית שלו, קורין שוואב.

13   מצד שני, יש מקורות אחרים שלפיהם השיר הזה הוא שיר מחווה לג'ון לנון, שנרצח שבע שנים לפני שהשיר נכתב.  זה הסינגל המקורי האחרון של דיוויד בואי כאמן סולו בשנות ה-80 – הסינגל הבא אחריו, ב-1990, יהיה גרסה חדשה ל-"Fame", שהוקלט עם ג'ון לנון.
14   ושיר הנושא של האלבום, באופן מפתיע, כמעט לא היה חלק מהאלבום.  הוא הוקלט ברגע האחרון, בסשן נפרד מאלו שהפיקו את שאר השירים באלבום – וגם נשמע אחרת לגמרי משאר שירי האלבום, שבסופו של דבר מצא את עצמו נקרא על שם השיר יוצא הדופן.

15   דיוויד בואי הקליט גרסה ספרדית לשיר הפותח את האלבום, "Day In, Day Out" בשם "Al Alba", אבל לא טרח ללמוד ספרדית לפני כן.  הגרסה עצמה, שיצאה בסינגל, נגנזה מהמדפים די מהר ודי קשה להשיג אותה היום.

תגובה